Vrouwelijke docenten structureel slechter beoordeeld door studenten

Internationaal onderzoek toont aan: docentes komen er slecht vanaf in cursusevaluaties door studenten.

Cursusevaluaties, ingevuld door studenten, geven een vertekend beeld. Vrouwelijke docenten op het hoger onderwijs komen er over het algemeen een stuk slechter vanaf dan hun mannelijke collega’s. Dat blijkt uit een internationaal literatuuronderzoek van The London School of Economics and Political Science. Onderzoeken uit Frankrijk, Amerika én Nederland wijzen uit dat docentes structureel lager beoordeeld worden door hun studenten dan mannelijke docenten, ongeacht de kwaliteit en effectiviteit van hun gegeven onderwijs.

Het onderzoek wijst universiteiten erop goed na te denken over de waarde en gevolgen die zij geven aan de cursusevaluaties. Volgens het artikel hechten universiteiten veel waarde aan de resultaten van cursusevaluaties en worden beslissingen voor het vervolg van een curriculum dikwijls genomen op basis van deze, kennelijk vertekende, resultaten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*